Zasady eksploatacji pojazdu
Kupujący nabywa pojazd używany. Stan rzeczy używanej jest co do zasady pogorszony w stosunku do rzeczy nowej. Pojazd dla utrzymania sprawności wymaga okresowego serwisu, wymiany zużytych części i płynów eksploatacyjnych. Dla utrzymania sprawności ibezawaryjnej pracy trzeba regularnie kontrolować stan techniczny. Zaniedbania serwisowe skutkują poważnymi usterkami w przyszłości, dlatego kupujący zobowiązany jest do dokonania podstawowego przeglądu bezzwłocznie po zakupie pojazdu.
Jeżeli pojazd nie jest zarejestrowany w Polsce, Sprzedawca przekazuje Kupującemu komplet dokumentów niezbędnych do pierwszej rejestracji Pojazdu w Polsce. Tablice ekspozycyjne nie stanowią wyposażenia pojazdu, kupujący nie powinien eksploatować pojazdu na tych tablicach, przed rozpoczęciem eksploatacji powinien je zmienić na tablice polskie.
Pojazd musi posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) od dnia rejestracji w kraju, lub od chwili wprowadzenia do ruchu drogowego, w zależności co nastąpi wcześniej. Poruszanie się po drogach publicznych pojazdem niezarejestrowanym jest niezgodne z prawem.
Okresowo należy wymieniać olej i filtry – nie rzadziej niż co 15000 kilometrów i nie rzadziej niż co rok. Olej smaruje silnik i turbosprężarkę, chłodzi je oraz absorbuje powstające zanieczyszczenia, ale z czasem traci swoje właściwości, nawet jeśli się Pojazdu nie używa. Kupujący powinien wymienić filtry i olej od razu po zakupie. Należy wymieniać olej na przewidziany do Pojazdu przez producenta. Należy unikać najtańszych filtrów, np. bez zaworu obejściowego oleju. Zawór obejściowy zapewnia obieg oleju nawet kiedy filtr jest już zatkany zanieczyszczeniami. Zaniedbania lub błędy serwisowe w tym zakresie mogą skutkować awarią.
Wymiana rozrządu (zestawu paska rozrządu z pompą cieczy) należy do podstawowego serwisu Pojazdu używanego po zakupie. Jeśli Kupujący nie ma udokumentowanych informacji o wymianie rozrządu Pojazdu w przeszłości, powinien wymienić rozrząd niezwłocznie po zakupie, inaczej pasek lub łańcuch rozrządu może się zerwać. Niewymieniony rozrząd lub wymiana samego paska zwiększa ryzyko awarii silnika. Jeśli Pojazd wyposażony jest w łańcuch rozrządu należy okresowo kontrolować czy nie ulega on zużyciu i rozciągnięciu.
Należy unikać wysokich obrotów do czasu rozgrzania silnika. Osiągnięcie temperatury roboczej silnika jest sygnalizowane kontrolką na desce rozdzielczej. Eksploatacja silnika na bardzo krótkich dystansach nie pozwala odpowiednio rozgrzać oleju i silnika, co skutkuje powstawaniem opiłków i innych zanieczyszczeń. W takim wypadku należy szczególnie pilnować terminów wymiany oleju i filtrów. Stary olej i zużyty filtr nie zatrzymują zanieczyszczeń, a zaniedbanie ich wymiany może skutkować awarią.
W pojazdach wyposażonych w turbosprężarkę po dynamicznej jeździe należy ją schłodzić, jeszcze przed wyłączeniem silnika. Można to zrobić jadąc wolniej lub odczekać około minuty przed wyłączeniem silnika. Niestosowanie się może skutkować uszkodzeniem turbosprężarki z winy użytkownika.
W pojeździe używanym po kilku latach pojawiają się oznaki zużycia, spowodowane przebiegiem i dotychczasową eksploatacją. Typowym przykładem naturalnego zużycia pojazdu, są zużyte tarcze i klocki, zużyty akumulator, luzy w zawieszeniu, zapocenia lub wycieki płynów eksploatacyjnych. Część podzespołów ma okres eksploatacji krótszy niż „życie” pojazdu, zależnie od stylu jazdy i ich zużycie w pojeździe używanym jest normalnym zjawiskiem. Zużyte części należy wymieniać, ponieważ powodują usterki innych podzespołów pojazdu. Obowiązek wymiany spoczywa na właścicielu. Za naturalne zużycie podzespołów pojazdu sprzedawca nie odpowiada, nie są one objęte rękojmią.
Kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych i usuwanie powstających oznak zużycia oraz wycieków należą do zwykłych czynności konserwacyjnych właściciela pojazdu. Pierwszy raz należy to zrobić podczas podstawowego przeglądu pojazdu po zakupie. Nieusunięcie zużycia, wycieków i luzów podzespołów może powodować niezaliczenie okresowego przeglądu technicznego, dalsze usterki i awarie z winy użytkownika. Sprzedawca nie odpowiada za uszkodzenia powstałe z winy i zaniedbań użytkownika.
Należy okresowo kontrolować stan oleju z użyciem bagnetu pod maską, najlepiej przed dłuższą podróżą lub przy każdym tankowaniu, w razie niskiego poziomu dolać właściwy olej. W toku eksploatacji wszystkie silniki zużywają olej, przy czym zużycie oleju zależy od producenta i technologii wykonania silnika. Zaniedbanie poziomu oleju lub niewłaściwy olej może skutkować brakiem odpowiedniego smarowania i awarią z winy (zaniedbania) użytkownika.
Filtr cząstek stałych (DFP, FAP). Jeżeli pojazd wyposażony jest w filtr cząstek stałych, właściciel musi ten filtr okresowo wypalać przy wyższych obrotach i prędkościach. Jeśli Pojazd jest będzie używany głównie w mieście, należy okresowo wyjeżdżać na drogę szybkiego ruchu, i użytkować pojazd na podwyższonych obrotach. Filtr określoną pojemność i żywotność, przy dużym zapełnieniu filtra wypalanie może być częstsze.
Pojazd musi być regularnie eksploatowany i regularnie serwisowany. Jeśli Pojazd jeździ stosunkowo rzadko lub krótko, to nie pozwala to na osuszenie go z wilgoci i przyspiesza korozję. Korozja jest zjawiskiem naturalnym, ale można ją ograniczyć stosując dodatkowe zabezpieczenia antykorozyjne. Po długotrwałym postoju akumulator może stracić pojemność. Na tarczach hamulcowych pojawia się nalot.
Szczegółowe zasady obsługi konkretnego modelu pojazdu i jego podzespołów zawiera instrukcja obsługi producenta,z którą należy się zapoznać. Instrukcja obsługi dostępna jest bezpłatnie na stronie internetowej producenta.